Zinek – významný minerál pro naše tělo

Zinek patří mezi základní stopové a esenciální prvky. To znamená, že se v lidském těle zinek vyskytuje jen v malém/stopovém množství a naše tkáně a orgány si jej nedovedou samy vytvořit. O to důležitější je jeho příjem v potravě nebo prostřednictvím doplňků stravy. I přes svoji velice nízkou koncentraci je totiž zinek nezbytný pro imunitní systém, tělesný růst a vývoj organismu v každém věku, dále je součástí mnoha biochemických procesů.

Jeho nedostatek se pak projevuje celou řadou příznaků od vypadávání vlasů až po zrakové, kožní a trávicí problémy.

 

Základní fakta o zinku – doporučená denní dávka a zdroje zinku ??


Ačkoliv se množství zinku v našem těle pohybuje okolo 2 gramů, je zásadní pro většinu biochemických procesů. Například se podílí na syntéze proteinů a nukleových kyselin, účastní se metabolismu cukrů, tuků a bílkovin a tvoří velkou část enzymů. Zinek umožňuje správné dělení buněk a je základním stavebním kamenem pojivových tkání, mezi které patří například kosti. Z toho lze snadno odvodit, jak je jeho dostatečné množství v lidském organismu nezbytné.

 

Doporučená denní dávka elementárního zinku se pohybuje okolo 10 mg. Toto množství je pouze orientační a přísun zinku je dosti individuální a zaléží na mnoha aspektech jako je  těhotenství, kojení, sportovní zátěž, žívotní styl a mnoho dalších. Samozřejmě při nedostatku, případně zmíněných okolnostech je potřeba přísun zinku zvýšit a to až několikanásobně.

 

V potravě se zinek nachází jak v potravinách živočišného, tak rostlinného původu. Pro tělo je zinek lépe využitelný z živočišných produktů. Proto vegetariánům a veganům často hrozí deficit tohoto minerálu. Z živočišných zdrojů je nejvíce zastoupen v červeném masu, vnitřnostech, vejcích a mléce. Mezi rostlinné zdroje zinku patří především celozrnné obiloviny, luštěniny, semínka, ořechy, fazole a kořenová zelenina.

 

 

Jaké jsou formy zinku?


Zinek i jiné minerály se objevují v různých formách. Každá z nich obsahuje jiné množství elementárního zinku a tím nejdůležitějším faktem je, že každá ma jinou vstřebatelnost v organismu. Mezi nejčastejší formy řadíme:

 

1) Anorganická forma 

- Tato varianta bývá dost často využíváná kvůli se nizké ceně, ovšem vstřebatelnost teto formy je minimální, přibližně okolo 10%. Mezi tyto formy řadíme např. oxid zinečnatý. Tuto variantu jednoznačně NEDOPORUČUJEME, jelikož se jedná o vyhozené peníze.

 

2) Chelátové a organické formy 

- Chelatové a organické formy zinku se vyznačují tím, že zinek je vždy navázan na organickou kyselinu (organická forma) případně na dvě aminokyseliny (chelátová forma).

 

Chelátová forma zinku je právě diky obsahu aminokyselin vysoce vstřebatelná a naš organismus v tomto případě dokáže zinek využít až z 80%.

Nejlepší formou chelátové vazby je bisglycinát zinečnatý, který nese elektricky neutrální náboj. To znamená, že minerál již není v těle dále vázán na jiné prvky a může být přímo využitelný. Chelátová forma zinku prostupuje travícím traktem až do tenkého střeva, kde ho naše tělo absorbuje.

 

Další velmi dobře vstřebatelnou organickou formou je citrát zinečnatý. Zinek v této formě má obdobnou vstřebatelnost jako chelátová vazba, může být ale projímavý.

 

Působení zinku v organismu?


Přísun zinku je prospěšný pro ženy i muže. Zatímco ženy na něm nejvíce ocení schopnost zvyšovat kvalitu vlasů, nehtů a pokožky, u mužů zase pozitivně ovlivňuje reprodukční systém a hladinu testosteronu. Zinek dále působí jako antioxidant chránící buňky před oxidativním stresem způsobeným volnými radikály a jako prostředek, který přispívá k normální funkci zrakového ústrojí.

 

   - Udržuje vlasy, nehty a pokožku krásnou a zdravou 

   - Pozitivním způsobem ovlivňuje plodnost, reprodukci a hladinu testosteronu

   - Působí jako významný antioxidant a tím předchází vzniku volných radikálů

   - Celkově zlepšuje imunitní systém a podporuje hojení

   - Pomáhá udržet dobrý stav kostí a ostatních pojivových tkání

 

 

Nejlepší volbou v rámci doplňků stravy je sáhnout po zinku v chelátové formě neboli bisglycinátu zinečnatém či po citrátu zinečnatém.

 

Z našeho sortimentu jednoznačně doporučujeme Golden Nature Zinek v chelátové vazbě 15 mg. Tento produkt nabízíme také ve výhodném akčním balení 2+1 zdarma.

Blog

Vitamin C – vitamin pro imunitu, nervovou soustavu i pohybový aparát

Vitamin C neboli kyselina askorbová má širokospektrální efekt na lidský organismus a patří mezi základní prvky/vitamíny. Doporučené denní množství vitamínu C se u dospělých jedinců pohybuje mezi 80 a 100 mg.

30.06.2020


Zinek – významný minerál pro naše tělo

Zinek patří mezi základní minerály resp.stopové a esenciální prvky. Jednoduše rečeno to znamená, že se v lidském těle vyskytuje zinek jen v malém množství a naše tkáně a orgány si jej nedovedou samy vytvořit.

10.06.2020


Ostropestřec mariánský – nejen pro zdravá játra

Ostropestřec mariánský pod latinskym názvem Silybum marianum, je pichlavá, statná a na první pohled nezaměnitelná rostlina s charakteristickým nachově červeným květem, která nese mnoho lidových označení

27.05.2020



Všechny články


https://www.zivefirmy.cz/profi-doplnky-stravy_f1739187?loc=cr|0

Provozovatel webu, Doplň Vitamín s.r.o, se sídlem Roháčova 145/14, Praha 3 - Žižkov, 130 00, IČ: 04693787, jako správce osobních údajů, zpracovává na tomto webu cookies potřebné pro fungování webových stránek a pro analytické účely a v případě Vašeho souhlasu také pro personalizaci reklam. Přečtěte si Zásady souborů cookies.

Souhlasím